Tuesday 14 January 2014

'Orang tengah' antara punca harga makanan naik di Sabah: KM ... - Blog Makanan di Sabah

&#39;Orang tengah&#39; antara punca harga <b>makanan</b> naik <b>di Sabah</b>: KM <b>...</b> - Blog Makanan di Sabah


&#39;Orang tengah&#39; antara punca harga <b>makanan</b> naik <b>di Sabah</b>: KM <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2014 02:31 PM PST

SANDAKAN: Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menyifatkan peranan 'orang tengah' turut menyumbang kepada kenaikan harga barang makanan di negeri ini.

Menurut beliau tindakan orang tengah tidak bertanggungjawab dan ingin mendapatkan keuntungan lebih sehingga membebankan pengguna.

"Kenaikan harga makanan pada masa sekarang bukan sahaja disebabkan harga minyak naik dan tarif elektrik, tetapi saya melihat ada unsur orang tengah ingin mengaut keuntungan lebih.

"Mereka menaikkan harga sesuka hati, sebagai contoh saya dimaklumkan harga udang harimau mencecah RM120 dan ia dinaikkan terlalu tinggi," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan dengan Ketua-ketua Cawangan UMNO Bahagian Libaran di sini semalam.

Sehubungan itu, Musa berkata beliau akan membawa perkara itu dalam mesyuarat Jemaah Menteri Kabinet akan datang dan memaklumkan kepada Perdana Menteri.

Beliau juga mahu peranan orang tengah dipantau bagi memastikan mereka lebih bertanggungjawab dengan tidak menjual sesuatu barangan dengan harga tinggi.

Dalam pada itu, bagi menangani kenaikan harga barang, Musa menggalakkan penduduk negeri ini bercucuk tanam sayur-sayuran dan buah-buahan di kawasan rumah mereka.

Katanya ia merupakan antara cara untuk meringankan beban membeli barang makanan untuk jangka masa panjang.

Terdahulu dalam ucapannya, Musa berkata beliau telah mengarahkan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri mencari kaedah terbaharu membantu petani, nelayan dan peladang menambah pendapatan. — Bernama

Print Friendly

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

AWAS! KEDAI <b>MAKANAN</b> SEAFOOD <b>DI</b> SARAWAK TAK HALAL <b>...</b>

Posted: 19 Dec 2013 05:18 PM PST

-ALANG-ALANG MENIPU ORANG ISLAM MENGATAKAN MAKANAN YANG DIJUAL ITU HALAL, BAIK LU ORANG JUAL DAGING KHINZIR SEKALI KAT TOPSPOT SEAFOOD CENTRE, SEBUAH PUSAT MAKANAN YANG TERKEMUKA DI BANDARAYA KUCHING INI! CIS! KEMBANG AIR LIUR AKU! KEKEKE!!!-



Tiga buah premis makanan laut di Jalan Bukit Mata di sini, diberi amaran oleh Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) kerana gagal mematuhi standard dan prosedur persijilan Halal termasuk menyalahgunakan perbahasan halal.


Ketua Unit Pembangunan Halal JAIS, Asmawati @ Siti Asmah Ahmad berkata, hanya enam buah premis mempunyai sijil halal daripada 12 buah premis yang beroperasi di tempat itu.


"Dua daripadanya tidak mematuhi standard dan prosedur persijilan halal, manakala satu lagi tidak mempunyai sijil halal tetapi menggunakan logo halal.


"Bagi premis yang melanggar prosedur persijilan halal akan dibawa kepada Panel Pengesahan Halal Majlis Islam Sarawak (MIS)" katanya selepas mengetuai Operasi Bersepadu Halal, malam tadi.


Bagaimanapun katanya, bagi perbahasan halal perlu diteliti untuk membuat penguatkuasaan halal kerana kesalahan tersebut telah dimaklumkan dalam program yang dianjurkan oleh JAIS dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).


Mengulas lanjut berkenaan hasil pemeriksaan, Asmawati berkata, pihaknya menemui bahan-bahan masakan yang meragukan kerana tidak mempunyai logo halal.


"Kita menjumpai barangan yang meragukan seperti sos dan cuka yang tiada logo halal yang dapat membuktikan bahan yang digunakan sememangnya halal," katanya.


Beliau menambah, bahan-bahan tersebut akan di bawa ke Jabatan Kimia untuk siasatan bagi mengesahkan sama ada ia halal atau tidak.



Namun, premis-premis berkenaan masih dibenarkan untuk beroperasi disebabkan status halal premis itu masih belum dapat diputuskan .

Ditanya tentang jumlah sijil halal yang ditarik balik bagi negeri Sarawak bagi tahun 2013, beliau memberitahu bahawa daripada 10 operasi yang dijalankan, enam sijil halal ditarik balik, manakala satu lagi masih dalam siasatan.


Premis yang didapati bersalah boleh dikenakan tindakan di bawah Perintah Perihal Dagangan atau Perakuan dan Penandaan Halal 2011 serta denda sebanyak RM200,000 bagi kesalahan pertama dan kedua, sebanyak RM500,000.


Operasi selama dua jam tersebut turut disertai 38 pegawai daripada JAIS dan PPDNKK yang bertujuan membuat pemantauan terhadap pemegang-pemegang sijil halal di premis makanan di kawasan tersebut.


-UnReportedNews™®


No comments:

Post a Comment