Wednesday 15 January 2014

Inilah Makanan Pelik Dan Menjijikan Dari Pelbagai Pelusuk Dunia ... - Blog Makanan di Sabah

Inilah <b>Makanan Pelik</b> Dan Menjijikan Dari Pelbagai Pelusuk Dunia <b>...</b> - Blog Makanan di Sabah


Inilah <b>Makanan Pelik</b> Dan Menjijikan Dari Pelbagai Pelusuk Dunia <b>...</b>

Posted: 16 Oct 2013 10:10 PM PDT

Inilah Makanan Pelik Dan Menjijikan Dari Pelbagai Pelusuk Dunia | Sabah & Sarawak Superblog
skip to main | skip to sidebar

Dalam kehidupan imej blog,saya ingin memperlihatkn makanan pelik di seluruh dunia. Saya membawa masuk koleksi ini adalah ia. Anda lihat makanan pelik, tertanya-tanya ... dan mungkin tidak akan berani untuk makan

From: SaSa General FEED

Dewan Budaya » Ambuyat <b>Pelik</b> tetapi Sedap

Posted: 19 Dec 2011 08:06 PM PST

Oleh: Mohd. Salim

Warna  dan  tekstur  makanan memainkan  peranan yang penting  dalam membangkitkan selera  dan keterujaan seseorang untuk  menjamah   makanan.  Tidak  hairanlah banyak makanan yang  disediakan, khususnya yang  dijual menggunakan pewarna  tiruan yang bertujuan untuk  menarik perhatian pembeli. Hari  ini, dalam penyediaan makanan  tradisional, pelbagai perwarna  tiruan turut digunakan yang  akhirnya mengubah rasa asli kuih  atau makanan tradisional.

Bagi masyarakat Bisaya di Sabah,  warna tidak memainkan peranan  yang penting dalam makanan  tradisional  mereka.  Mereka  memiliki makanan tradisional  yang bentuk dan teksturnya tidak  menarik, tetapi rasanya cukup  enak. Ambuyat merupakan makanan  tradisional kaum Bisaya di Sabah  dan di Brunei. Ambuyat berwarna  putih cair dan teksturnya seperti  gam.  Ambuyat menjadi hidangan  wajib ketika kenduri perkahwinan  dan ketika hari keramaian bagi  penduduk Bisaya. Ada ketikanya,  ambuyat dimakan bersama-sama  sebagai hidangan makan tengah  hari bagi menggantikan nasi.  Bagi kanak-kanak kaum Bisaya,  mereka turut menyukai ambuyat dan membesar dengan makanan  tradisional nenek moyang mereka  itu.

Ambuyat diperbuat daripada  pokok rumbia yang diproses  menjadi  sagu  rumbia.  Bagi  masyarakat Bisaya yang tinggal  di Beaufort, Sabah, untuk membuat  ambuyat, mereka perlu meredah  hutan mencari pokok sagu. Pokok  sagu akan ditebang dan dibawa  ke pondok pemprosesan sagu. Di  pondok tersebut, kebiasaannya  kaum lelaki bertanggungjawab  mengupas kulit batang sagu  tersebut. Batang sagu yang telah  dikupas, dibelah bagi mengeluarkan  isi sagu yang terdapat di bahagian  tengah batang sagu.  Kemudian, isi  sagu yang berwarna putih  dipotong  kecil dan halus. Sagu yang dipotong  ditapis dan direndam untuk tempoh  tiga hari di dalam baldi yang berisi  air. Secara keseluruhannya, proses  ini memakan masa selama sehari  untuk disiapkan. Selepas tempoh  satu atau dua hari,  isi sagu yang  direndam akan menjadi sebatian.  Sebatian ini ialah sagu yang  dimasak menjadi ambuyat.

___

Rencana ini dipetik daripada Dewan Budaya Januari 2012.

No comments:

Post a Comment