Wednesday 29 January 2014

serius_misterius: Ambuyat:~Salah satu makanan pelik dari Sabah~ - Blog Makanan di Sabah

serius_misterius: Ambuyat:~Salah satu <b>makanan pelik</b> dari <b>Sabah</b>~ - Blog Makanan di Sabah


serius_misterius: Ambuyat:~Salah satu <b>makanan pelik</b> dari <b>Sabah</b>~

Posted: 23 Jun 2013 03:27 AM PDT


Assalamualaikum dan salam sajehtera.
Kali ni saya nak cerita pasal makanan pelik dari Sabah yang dipanggil dengan nama "Ambuyat".Pernah dengar tak tentang makanan ni??Kalau orang yang berasal dari Sabah pasti mereka tahu tentang makanan ni..Saya pun orang Sabah juga tapi saya tak tahu sangat tentang ambuyat ni tapi saya pernah makan sekali.Makcik saya yang buatkan lagi.Sedap juga...Jadi saya pun bertanyalah kat makcik saya tentang ambuyat ni.
Tahukah anda apa itu ambuyat???Ambuyat sebenarnya merupakan sejenis hidangan yang berasal dari bahagian batang dalam sagu sawit.Ia adalah bahan berkanji yang hambar sama dengan ubi kanji.
~ini adalah set Ambuyat~

Ambuyat ialah sejenis  makanan tempatan yang terkenal di Sabah dan Sarawak.Juga boleh didapati di negeri Brunei.Ia juga dikenali sebagai linut.Rupa dan bentuk makanan ini pada asalnya seperti tepung tapi apabila ia dimasak,ia akan kelihatan berwarna putih cair dan teksturnya seperti gam.Cuba lihat gambar di bawah ini.
~inilah dia rupa ambuyat.menarik tak??~

Ambuyat ini dimakan dengan menggunakan garfu buluh yang dipangggil "chandas".Dengan menggolekkkan kanji sekitar mata garfu dan kemudian mencelupkan ke dalam sos.Di mana terdapat banyak jenis hidangan yang boleh kita makan bersama ambuyat seperti sambal belacan,sambal ikan dan sambal mangga.Terdapat juga hidangan yang sama di timur Indonesia.Di sana ia terkenal dengan nama "papeda".Itulah dia sedikit sebanyak tentang ambuyat.Siapa yang teringin nak cuba makanan ni,silalah datang ke Sabah ye...hehe ^_^

seriously dari,,,
post signature

No comments:

Post a Comment